5 hyvää syytä verkkokaupalle

Miksi ihmiset suosivat verkkokauppaa?

Nettikauppa on kasvanut viime vuosina reippaasti ja verkkokaupan kehitys on ollut tasaista. Asiakkaat eivät kuitenkaan osta keneltä tahansa mitä tahansa netissä. Joitain tuotteita halutaan haistaa tai koskettaa ennen ostamista, sekä suuri hintalappu karkoittaa useimmiten ostajat. Verkkokaupan omistajan on löydettävä oikea tyyli nettikaupankäyntiin, ja asiakkaat ovat valmiita ostamaan.

Seuraavaksi viisi yleisintä syytä miksi ihmiset tekevät ostoksia nettikaupassa. Tämän avulla on helppo miettiä mitä nettikaupalta vaaditaan, ja luoda parhaat verkkokaupparatkaisut palvellaksesi asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä on myös helppo aloittaa verkkokaupan kehittäminen tai helppo verkkokaupan perustaminen.

Verkkokaupan perustaminen on huolellinen prosessi

Verkkokauppaa perustaessa on tärkeä ymmärtää asiakkaan ostomotiiveja

  1. Verkossa tuotteiden vertailu on helppoa

Yksi yleisimmistä syistä tehdä ostoksia netissä on tuotteiden vertailun helppous. Liikkeiden välillä juoksemisen sijaan voi kotisohvalta vertailla suuremman määrän tuotevalikoimaa erittäin helposti. Vertailun kohteena on useimmiten tuotteiden hinta, laatu ja kaupan asiakaspalvelu.

Muista siis tarjota tarvittava tieto asiakkaille mahdollisimman vaivattomasti, ja pitää huolta asiakaspalvelun toimivuudesta. Markkinoinnin kannalta muista myös asiakkaat, jotka eivät ole vielä valmiita ostamaan, ja näin luot yhteyden tulevaan asiakkaaseesi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

  1. Nettikauppojen laajempi valikoima

Netissä ei ole hyllytilasta pulaa, joten netti vetää pidemmän korren valikoiman laajuuden ansiosta. Yhdestä nettikaupasta voi löytää paljon laajemman valikoiman etsimäänsä tuotetta.

Verkkokaupan tuotevalikoimaa on helppo laajentaa, ja tämä on yksi vahva keino tuomaan lisää asiakkaita.

  1. Netistä löytyy paremmat hinnat

Kauppiaan kannalta ei kuulosta kivalta, mutta alhaisimman hinnan jahtaajat löytyy aina nettiostoksilta. Nykyään on jopa tapana käydä tutustumassa tuotteeseen kivijalkamyymälässä, ja ostopäätöksen synnyttyä etsiä tuote parhaaseen hintaan verkosta.

Jos olet verkkokauppiaana valmis kilpailemaan hinnassa, niin yksi potentiaalinen ostajajoukko on halvan hinnan perässä juoksijat. Jos haluat pitää normaalihintasi hieman ylempänä, niin kokeile kampanjamyyntiä vaikkapa ilmaisten toimituskulujen tai “päivän ale-tuote” -tyyppisesti.

  1. Suositukset muita verkkokaupan asiakkaita

Nettiostamisen suosijat usein kertovat yhden merkittävimmistä syistä muiden asiakkaiden arvostelut. Jos haluat myydä tuotteitasi, niin näytä asiakkaillesi mitä muut ovat ostaneet ja mitä he ovat mieltä tuotteistasi.

Käytä tuotearvostelua tuotesivuilla, ja näytä se heti tuotetietojen alla. Voit myös kokeilla sosiaalisen median jakonappeja tuomaan tuotevalikoimaasi tutummaksi.

  1. Nettishoppailu säästää aikaa

Aika on rahaa. Näin ollen ajan säästäminen on verrattavissa halvimman hinnan metsästykseen nettiostajille. Ihmiset ovat valmiita vaihtamaan tuotteen heti käsiin saamisen resurssitehokkaaseen ostosten tekemiseen.

Ajan säästöä hakevat ostajat eivät voi sietää huonoa käyttäjäkokemusta verkkokaupassa. Pidä huoli että kauppasi on selkeä ja ostotapahtuma suoraviivainen.

Löydä vahvuutesi

Nettiostosten tekeminen ei ole aina yhtä antoisaa kun kivijalkamyymälässä, eikä siitä saa samanlaista ostokokemusta. Myöskään kaikkia tuotteita ei haluta syystä tai toisesta ostaa netin kautta. Nettikauppiaalla on kuitenkin monia vahvuuksia, ja seuraamalla asiakkaiden toiveita kauppias voi päästä pitkälle.